28 June 2012

my 1st baked - kek kukus coklat

beberapa hari lepas wa buat kek.hehe. senyum sampai ke telinga bila orang puji-puji. mestilah suka sebab 1st time buat. satu keluarga suka. si dia pun cakap jadi dan sedap. dorang cakap boleh la jadi juadah raya tahun ni.insyaallah. resepi ni saya ambik kat internet. tapi tak ikut sangat .janji hado . tak tau cawan dia nak besar mana. main ikut naluri masterchef gitu.



Bahan-bahan ( loyang 9 in (tinggi 3in) )

250gm butter
1 cawan gula castor
1 cawan gula perang
4 biji telur (A)
1 sudu teh esen vanila
1 1/4 cawan tepung naik sendiri
3/4 cawan serbuk koko
Utk choc ganache:
150gm coklat masakan
1 sudu besar susu pekat
1/4 cawan air panas
1 sudu besar butter

Cara-cara

1. Griskan loyang dgn butter dan tepung dan panaskan kukusan. Ayak tepung bersama serbuk koko.

2. kacau butter dengan gula castor dan gula perang hingga kembang. Masukkan esen vanila dan kacau lagi.

3. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul hingga gebu dan kembang.

4. Masukkan susu dan tepung yg diayak secara selang seli dan guna kaedah kaup balik hingga adunan sebati

5. Masukkan kedalam loyang dan tutup loyang dgn aluminium foil. Kukus selama 1 1/2 jam. ( saya tak tutup pun,sepatutnya tutup. atau balut penutup pengukus dengan tuala kecik.
Bila sejuk barulah diletak atas pinggan kek dan hiaskan dgn choc ganache.

6.Untuk membuat choc ganache: masukkan coklat masakan yg dipotong kecil2, susu pekat dan air panas kedalam periuk dan masaklah cara double boiler hingga cair. Padam kan api dan masukkan mentega. Kacau hingga mentega cair.

Curahkan atas kek yg dah sejuk dan hiaskan mengikut cita rasa masing2. Kek ini lebih sedap dimakan jika dah disejukkan dalam peti ais.



sebahagian dari bahan





ha ngeri tak? hahaha tak tahu la kenapa boleh jadi camni.
jap lagi kita mekapkan bagi omey



jeng


jeng


jeng

walaupun tak omey sangat tapi jadi. tu yang kita nak.haha. kek selekeh huhu

11 comments:

Shyella Anuar said...

akak pia dah pandai buat kek. silalah buatkan utk sy

elinaomar said...

haha xpndai lagi..malu la bg org mkn :D

anyss said...

hahahahahaha..at least comel jugak..HAHA

nadia said...

nampak sedap.. hehe
okey la tuh lps ni boleh buat selalu2.

elinaomar said...

anyss : tu la terkejut tgk kek.hahaahah

nadia : tq.malunye kek hudus

falling angel said...

W@Wah...xsabar nak try!!

elinaomar said...

falling : try jgn tak try

AL AZRUL said...

First cake?? sedap tu..
my first cake?? x ada la.. ha3..

elinaomar said...

nanti buat la.haha

hana szied said...

pesal mcm kejam je bentuk dy.. heww hewww -__-

elinaomar said...

hana : biasa la 1st time.huhu