15 April 2012

apa yang bestnye mandi ni

assalamualaikum wangi-wangi semua


ni on9 da mandi ke belum??kalau da bagus tahniah diucapkan.haha. kalau belum lepas baca entry ni ke mandi teros tau :P
nak tau apa yang bestnye tentang mandi ni??ok baca sampai habis, baru tau :)




1. MENGHILANGKAN STRESS


  • mandi dengan air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan.
  • suhu yang digalakkan sekitar 12-18 darjah celcius.






2. MENGELUARKAN TOKSIK DALAM BADAN


  • mandi dengan air panas dalam 32-35 darjah celcius akan membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin.
  •  Ia juga dapat menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. tempoh yang disarankan mandi ialah 10-20 minit.


sedapnya mandi kalau kat sini..rasa legaaa


3. MEREDAKAN SELSEMA


 normal la tu kan bila kita dapat selsema dan sakit kepala. tahu tak mandi pun boleh hilangkan masalah ni?
caranya kita masukkan air panas secukupnya  dalam sebuah bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki, pastu tambahkan beberapa titis minyak aroma terapi macam lavender ke, peppermint atau lemon. Lepas tu, bilas badan dengan air sejuk. Buat sehingga 10-20 minit




    4. MENYEMBUHKAN JANGKITAN KULIT


    ramai yang xtau kaitan mandi dan kulit. penyakit kulit ni timbul bila kita tak jaga kebersihan diri seperti ruam atau gatal-gatal.
     Ia boleh diatasi dengan menambahkan serbuk penaik(sodium bikarbonat) yang bertindak sebagai antiseptik ke dalam air mandian. hanya perlu mengisi air ke dalam bekas mandian,tambahkan soda penaik dan kacau hingga rata. kamu digalakkan untuk berendam selama 10-20 minit. taknak letak pun takpe janji kita mandi dan lepas tu lap badan kering nak supaya pembiakan mikrob dapat dielakkan.


    wooow deco dia nice tapi ...


    opss kang orang ngintai pulak


    5. MUDAH TIDUR
    kalau kita dalam keadaan kotor, berpeluh-peluh ,busuk memang susah la kan nak tidur.Cuba masa kita da mandi bersih, selesa bila landing kat katil alahai senangnye nak tertido.


    p/s : patut pun saya selalu pening kepala..hahaha

    2 comments:

    IEQAH said...

    jom mandiii jommmm ^^

    s.e.o.l said...

    jom :P